-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42109 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيت الله محقق داماد كيست؟
مرحوم آية الله داماد در حدود سال 1323 هجري قمري در احمد آباد يزد ديده به جهان گشود و پس از تحصيلات مقدماتي و استفاده از محضر مرحوم آية الله حاج شيخ غلامرضا يزدي، در سال 1341 يعني درست يك سال پس از تأسيس حوزه علميه قم به دست مرحوم آية الله العظميحائري به قم عزيمت نمودند.
استاد آن فقيد سعيد، مرحوم حاج شيخ غلامرضا يزدي كه آينده درخشاني را براي وي پيش بيني ميكرد مشوق او براي آمدن به حوزه عليمة قم بود و حتي لباس مخصوص خود را هنگام عزيمت وي به قم، بر او پوشانيد.
فقيد سعيد پس از چندي در حوزة درس مرحوم آيت الله حائري، زعيم و بنيانگزار حوزه علميه قم كه مجمع بزرگي از فضلا و علما بود شركت نمود و به زودي در ميان آنها تبرز خاصي پيدا كرد، و به سبب همين امتيازات بود كه مرحوم حائري او را به دامادي خود برگزيد و از آن روز به لقب «داماد» مشهور و معروف گرديد.
فقيد سعيد، پس از درگذشت مرحوم آيت الله حائري، حوزة درسي مخصوص به خود تشكيل داد، اين حوزة درسي، سال به سال رونق بيشتري گرفت و به زودي در رديف حوزههاي درس درجه اول اين مركز بزرگ علميشيعه در آمد، و فضلاي بسياري مانند پروانگاني كه گرد شمع، جمع شوند، اطراف اين محقق عاليقدر را گرفتند و از چشمة فياض علم و دانش او سيراب گشتند.
مرحوم آية الله داماد علاقه فراواني به تدريس فقه و اصول و پرورش و تربيت فضلا داشت، و به همين دليل، غالب او قات او در شبانه روز صرف مطالعه ميشد و از پر مطالعه ترين اساتيد حوزه علميه قم محسوب ميگشت.
در روزهاي آخر عمر كه پس از عارضه قلبي «انفاركتوس» از ماه مبارك رمضان به بعد در منزل بستري و همه طبقات مخصوصاً شاگردان او به ديدارش ميرفتند، گاهي او قات، ساعت درس او كه فرا ميرسيد و خود را از شركت در جلسة درس و در حلقة شاگردان و تلامذة برجسته خود محروم ميديد گريه ميكرد، و اين جمله تاريخي را ميفرمود: «… من از مرگ نميترسم ولي از اين ميترسم كه وجود عاطل و باطلي باشم و نتوانم انجام وظيفة شرعي كنم».
مرحوم آية الله داماد بسيار صريح اللهجه، خوش مجلس، و شوخ و شيرين سخن بود، به مقامات صوري اهميت نميداد، و تواضع مخصوصي داشت.
او داراي قلبي بسيار رؤوف و احساساتي لطيف و كاملاً روحاني بود، ميگفت در تمام عمرم ـ جز دو مرتبه ـ مراسم نماز ميت را انجام ندادم و در هر دو بار منقلب شدم و آن را ترك گفتم.
گاهي كه در مواقع مخصوصي در مسند ارشاد و وعظ قرار ميگرفت، سخنان اين روحاني بزرگ در دلهاي شنوندگان اثر بسيار عميقي ميگذاشت و به هنگام دعا و مناجات و مراسم سوگواري هر بينندهاي تحت تأثير حالت روحاني و چشم اشكبار او قرار ميگرفت.
مراسم تشييع جنازه آن فقيد سعيد يكي از پرشكوهترين مراسميبود كه قم به خود ديده بود و مراجع بزرگ قم، علاوه بر طبقات ديگر، همه در مراسم حضور داشتند و پس از تجليل فراوان در بقعة خاصي در صحن بزرگ در جوار حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 1

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.